"x kişilik bir ekip ile y zamanda ve a-b arasında bir maliyetle tamamlanacağını düşünüyorum"
Bu şekilde yanıt vermek çok zor ki eminim Mustafa da aynı şekilde cevap verecektir. Çünkü ne yapacağınızı bilmek lazım. Linkedindeki bütün özellikler olacak mı mesela? Linkedin deniz derya, reklam altyapısı olacak mı mesela sizde? Sponsorlu gönderiler, mesajlar falan reklam sisteminin içinde oluyor.
Linkedin learning olacak mı?
İş ilanları, işe alım modülü falan olacak mı?
Linkedin detaylı diyor ama o kadar da detaylı olmayan analizler sunuyor gönderi iç görüleri, şirket analizleri falan. Bunlar olacak mı?
Premium üyelik modeli olacak mı?
Mobil uygulamalar olacak mı?
Bunların hepsi projeye +2 ile +6 ay arasında değişen süreler ekleyecek işler. Bu yüzden afaki cevap vermek zor.
Hepsini yapacağız derseniz ise MVP'yi 9 aydan daha geç çıkarıyorsanız bir şeyler yanlış gidiyor demektir(ideal 6 ay). Aslında siz MVP'ye başlamışsınız bile, 9 aydan yemeye başlamışsınız yani. Ne kadar para harcayacağınız ise o kadar değişken ki bunu ne yapacağınızı bilsek bile söylemek zor. Ama 10 kişilik bir ekip her ay en iyi ihtimalle ortalama ₺1m / ~$30k yakar.
Kurucuların da para aldığını hesap ederiz gerçek maliyeti ölçmek için. Çünkü startuplarda yapılan en büyük hatalardan biri kurucuların maaş almadıkları durumda zaman maliyetinin hesaba katılmamasıdır. Bu hesaba herkesin kendi bilgisayarını kullandığını, lisanslı programları çok az kullandığınızı ya da herkesin kendi lisansını satın aldığınızı, remote çalıştığınızı ve sunucu ve benzeri araçları hep free yerlerden kullandığınızı hesaba katarak yaptım.
Ofis ortamında, herkese macbook, yol, yemek, özel sağlık sigortası vs tüm toplara girerseniz aylık ortalama maliyetiniz 10 kişi için ~$45k eder. Siz her şeyden kısarak reelde belki de $15k harcarsınız ama o para illaki gelecekte bi yerden çıkar. Tecrübeyle sabittir 😃
Tavsiyeler:
- Ekonomik planlarınızı 3'er aylık, iş planını 12 aylık yapın. Her 3 ayın başında bir sonraki 3 ayın parası cebinizde olsun. 12 ay sonunda varacağınız hedef belli olsun. 12 ayı 24 eşit parçaya bölerek sprintlerinizi oluşturun. Her yarım ayda bir kazanım elde edin. Geri bildirimlerle bir sonraki yarım ayda yapılacakları sürekli revize edin.
- Başlangıçta asla ve asla junior/medior kişilerle çalışmayın. Özellikle mimarinizi kuran ekip daha önce benzer alanlarda tecrübeli olsun. Bu maddeye önem vermeyen tüm yazılım işleri refactor edilmeye, yeniden yazılmaya mahkumdur, 2x para yakar. Kesin bilgi.
- MVP'niz gerçek bir MVP olsun. MVP kavramını iyi öğrenin. Üründe planladığınız bütün özelliklerin en basit versiyonlarının bulunduğu ürün MVP değildir. Üründe planladığınız özelliklerinden ürünün çalışmasına yeterli olacak kadarının en basitini bulunduran ürün MVP'dir. Minimum Viable Product bu demek zaten.
- Pazarlamaya bugün başlayın. Ürün bitince başlarsanız hem paranız bitmiş olacak hem de ürün hiç müşterisi olmadan bekleyerek para yakmaya devam edecek. Büyük ihtimalle de pazarın ihtiyacı olmayan bir sürü şeyi ürüne eklemiş olacaksınız ve refactor edeceksiniz, bu da maliyet çıkaracak. Külliyen zarar ve 3x maliyet demek. Pazarlamaya bugün başlayın, hatta dün başlamış olmalıydınız eğer başlamadıysanız. Pazardan aldığınız geri bildirimlerle ürünü iyileştirerek geliştirin.
- Temel yapı oturduktan sonra işe alacağınız junior/medior kişilerde öncelikle insani özellikleri gözetin, dürüstlük, cesaret vs. İşi bir şekilde öğretirsiniz. ChatGPT öğretir en kötü ihtimalle. İnsani değerler çok önemli.
- Parayı çarçur etmeyin, muhasebeyi çok iyi tutun, gideriniz ve gelirinizi çok çok iyi takip edin. Vergi ve girişim avantajlarını kovalayın. Bugün tasarruf ettiğiniz $1 ile fazladan vereceğiniz 1 reklama tıklayan kişi müşteriniz olabilir. Gerçekten $1'ın peşine düşmelisiniz.
Tonla yazacak şey var ama zamanla daha spesifik sorular sorun yanıtlamaya çalışırız.
Bol şans.